10 snabbfakta om rekryteringen och villkor under utbildningen

vi har Sveriges mest kompletta lokförarutbildningar – Säkerheten för järnvägens personal och kunder är viktigast

1. Behörighetskrav - Grundläggande

- Grundläggande behörighet för Yrkeshögskolan
- Godkänd i den yrkespsykologiska bedömningen genom urvalsprov enligt Transportstyrelsens kriterier
- Godkänd läkarundersökning enligt Transportstyrelsens krav

2. Yrkespsykologiska krav, Både prestations – och personlighetsmässiga förmågor ingår

Exempel på förmågor är:
- Slutledningsförmåga
- Spatial förmåga
- Perceptiv förmåga
- Koncentrationsförmåga
- Självständighet
- Stresstålighet

Totalt 18 olika förmågor ska bedömas.

3. Antagning, behörighetsprövning och urval

Du ansöker elektroniskt via hemsidan www.lokforarutbildning.se. Sidan är gemensam för följande utbildningsorter i landet

- Boden
- Göteborg
- Hallsberg
- Huddinge
- Mjölby
- Vännäs

När din ansökan registrerats, skickas en länk till din mejladress.

Du får en inloggningskod till vårt webbaserade första test, som du genomför på egen hand. Testet sker på tid.
Om du klarar kraven går du vidare till det fortsatta lärarledda testet och intervjun. Detta sker på den ort som du sökt till i första hand
Om det går bra för dig även på det fortsatta testet går du vidare till det avslutande steget. Det består av ytterligare tester och samtal med en ackrediterad psykolog. Du får reda på resultatet direkt på plats!

4. Efter alla tester, vad händer då?

Om du får en rekommendation i den yrkespsykologiska bedömningen är sannolikheten stor att du blir antagen till en plats på utbildningen, förutsatt att du klarar den medicinska bedömningen.

5. Medicinsk bedömning

Sedan du rekommenderats i den yrkespsykologiska bedömningen ska du genomgå en läkarundersökning och ett drogtest med godkänt resultat. Läkarundersökningen måste göras av en läkare med särskild ackreditering från Transportstyrelsen. Drogtest och läkarundersökning kostar mellan 2500 – 4000 kronor och ingår INTE i utbildningen utan bekostas av eleven. Du behöver inte betala någon läkarundersökning förrän du har rekommenderats i den yrkespsykologiska bedömningen!

6. Vem klarar urvalsproven?

Det är INTE supermannen utan DU som är som en ARMÈKNIV........som inte står "handfallen" utan klarar av lite av varje!

Vad krävs av mig?

Du behöver INTE vara superbra på något! Men…. Du måste vara hyfsat bra på många olika saker! Du måste vara mångsidig, anpassningsbar, något av en tusenkonstnär och inte stå handfallen i någon situation! Du måste kunna ta ansvar och alltid sätta säkerheten främst! Du måste vara beredda på att jobba oregelbundet det vill säga alla dagar, alla tider, året runt och att i perioder vara borta hemifrån!

7. Studier och praktik

Utbildningen är studiemedelsberättigad. På de flesta av våra utbildningar startar teoriveckorna kl 12 på måndag och avslutas kl 16 på torsdag. Fredagarna är i regel avsedda för självstudier.

Teoriutbildningen är totalt 38 veckor, 14 teoriavsnitt.  LIA (=Lärande i arbetslivet, det vill säga praktiken) omfattar totalt 22 veckor i 5 perioder. Teori och praktik, så kallad LIA, varvas under hela utbildningstiden. Praktiken sker på olika platser i Sverige – du måste vara beredd på att vara borta från hemmet flera veckor i sträck. Praktiken äger rum under alla veckans dagar, dygnets alla timmar, oavsett väder och helgdagar. Du måste ordna boende själv på LIA-orten!

Efter avklarad utbildning får du anställning hos ett järnvägsföretag som ger dig ett kompletterande intyg och därefter får du äntligen köra själv!

8. Vad gör vi på teoriblocken?

- JTF – järnvägens trafikregler
- Broms
- Fordonsteknik
- ATC och signalsystem
- Behörighet att vistas i spårområde
- Regler för arbete i spår
… och mycket mera!

9. Kostnader? Får man jobb?

Den yrkespsykologiska bedömningen är gratis.

Utbildningskostnader:
- Läkarundersökning och drogtest kostar 2500 - 4000 kronor (endast för sökande som rekommenderats i den yrkespsykologiska bedömningen)
- Kurslitteratur kostar 2600 kr
- Förarbevis kostar 2000 kr. Du ansöker hos Transportstyrelsen i slutet av utbildningen
- Praktiken kostar inget - men du får själv betala eventuella resor till och från praktikplatsen samt extra kostnader för boende (OBS! gäller hela landet)
- Arbetskläder under praktiken ingår hos många företag, men inte alla
- Drygt 90 % av våra elever har arbete som lokförare sex månader efter avslutad utbildning

10.  Hur ser jobbet ut? Lön? Framtid?

- Arbete som lokförare finns i stort sett i hela landet
- Veckoarbetstiden är 35 - 38 timmar i snitt
- Schemalagd skifttjänstgöring
- Det blir allt vanligare med koncentrerad arbetstid, t ex att du jobbar i åtta dagar och sedan är ledig i sex dagar
- Ingångslönen är mellan 23 - 28000 kronor i månaden. Till detta tillkommer olika rörliga tillägg, till exempel för obekväm arbetstid
- Slutlönen uppnås ofta redan efter 2 år och ligger i intervallet 31 - 36500 kr i månaden, exklusive tillägg
- Behovet av lokförare är stort under den kommande tioårsperioden. Stora pensionsavgångar och en bred politisk enighet om att satsa på järnvägen är några av förklaringarna

sidan uppdaterad 2017-09-15